loading...

روانشناسی روزانه

تعريف روانشناسي مثبت گرا چيست؟ بيش از نيم قرن است که علم روانشناسي در رابطه با انواع اختلالات رواني، ناتواني ها، کمبودها و عوارض ناشي از آن صحبت مي کند، اما حدود دو دهه اي ست که مبحث جديدي بنام رشته

کاربرد روانشناسی مثبت گرا چیست؟

هدایت جامع بازدید : 74 جمعه 14 شهریور 1399 : 20:10 نظرات (1)

تعريف روانشناسي مثبت گرا چيست؟

بيش از نيم قرن است که علم روانشناسي در رابطه با انواع اختلالات رواني، ناتواني ها، کمبودها و عوارض ناشي از آن صحبت مي کند، اما حدود دو دهه اي ست که مبحث جديدي بنام رشته روانشناسي مثبت گرا مطرح شده، روانشناسي که بر پايه توانستن و خلق کردن است.

در ادامه اين متن شيلا توکلي، روانشناس مثبت گرا آنلاين و عضو تيم مشاوره روانشناسي آنلاين سايت ويکي روان به بررسي دقيق تعريف روانشناسي مثبت گرا مي پردازد.

منظور از رشته روانشناسي مثبت گرا چيست؟

در روانشناسي مثبت‌گرا شاهد اين هستيم که علم روانشناسي، نگاه منفي خود را از روان انسان برداشته و توجه خود را به مثبت ها معطوف داشته است، مثبت هايي مانند، استعدادها، توانمندي ها، فضليت ها و اينکه چطور انسان مي تواند بهتر زندگي کند.

  • چگونه مي شود سطح رضايت از زندگي را براي انسان ها افزايش داد؟
  • خوشبختي چيست؟
  • راه هاي رسيدن به شادماني پايدار کدام است؟
  • از همه مهمتر انسان چطور مي تواند براي زندگي خود معنايي تعريف کند و براي رسيدن به آن به درجه اي از خودشکوفايي برسد؟

اينها مهم ترين مولفه هاي روانشناسي مثبت گرا هستند و در واقع اصول روانشناسي مثبت گرا را تشکيل مي دهند.

مولفه هاي روانشناسي مثبت گرا چيست؟

پدر علم روانشناسي مثبت مارتين سليگمن، استاد دانشگاه پنسيلوانيا، موضوع را اينطور بيان مي کند که:

بجاي اينکه دائما به بيماران و بيماري هايشان بپردازيم بهتر است به راه هاي رشد، موفقيت و شادي انسان ها فکر کنيم.

بهتر است به آنها کمک کنيم که قادر شوند در تفکر خود تغيير ايجاد کرده و با تمرکز روي آنها براي بهبود کيفيت زندگي و افزايش سطح رضايتمندي خود کاري کنند.

لازم به ذکر است، که روانشناسي مثبت‌گرا با مفاهيم مثبت انديشي و قانون جذب که در مباحث انگيزشي مورد توجه قرار گرفته کاملا متفاوت بوده و پايه هاي تحقيقاتي و علمي دارد!

يکي از نظريات مهمي که در رشته روانشناسي مثبت گرا بسيار مطرح است، نظريه شادکامي پايدار است.

در واقع تفاوت روانشناسي مثبت گرا با مثبت انديشي به همين نظريه شادکامي پايدار مربوط مي شود.

در اين نظريه سونيا لوبو ميرسکي و همکارانش تعيين کننده هاي شادکامي را مشخص کرده اند و سهم هر يک را در فرمولي که به آن فرمول شادکامي مي گويند معين ساخته اند.

سليگمن در آثار خود از اين نظريه در تبيين شادي و شادهاي اصيل استفاده کرده و به آنها ارجاع داده است.

در اين فرمول از روان شناسي مثبت گرا سهم عوامل ارثي و تثبيتي 50 درصد شادکامي ما را تعيين مي کند که قابل تغيير نيست.

50 درصد مابقي را ترکيبي از عوامل ارادي و محيطي تعيين مي کنند که مي توانيم بگوييم بخش اعظم آن عوامل ارادي و اختياري است و تنها 10 درصد آن عوامل محيطي را در نظر گرفته اند.

خانم لوبوميرسکي معتقد است مبحثي بعنوان مهندسي شادي وجود دارد که با تعديل عواطف و از ميان برداشتن تردميل شادي، يعني عادي شدن لذت هاي آني و تبديل آن به شادي هاي ماندگار مي توان به آن رسيد و لحظات ماندگار تري را تجربه کرد.

هدف روانشناسي مثبت گرا چيست؟

رويکرد روانشناسي مثبت گرا، پيوند جالبي را با رويکردهاي شناخت درماني در گرايش باليني و همينطور واقعيت درماني در تيوري انتخاب دارد که بنوعي آنها را با هم پيوند داده و در نهايت با گذر از اين مباحث قديمي تر مي توان به واقع بيني و مثبت گرايي رسيد.

در جلسات مشاوره روانشناسي مثبت گرا از هنر عشق ورزيدن صحبت به عمل مي آيد.

از عدالت و انصاف از شجاعت و ميانه روي، از خرد و دانش، از آزادي و تفريح و از تمامي توانمندي ها و فضليت هاي بشري و راه شناخت و دستيابي به آنها.

رشته روانشناسي مثبت گرا از اين مي گويد که چگونه بايد عادات مضر را کنار گذاشت و براي بهبود روابط انديشيد و آنها را جايگزين کرد.

چگونه بايد علاوه بر هوش و استعداد منطقي (IQ) به هوش هيجاني (EQ) نيز توجه کرده و هيجانات خود را بهتر مديريت کنيم تا در روابط خود موفق تر عمل کنيم.

در روان درماني مثبت بيشتر به بهباشي و برنامه هاي عملي آن مانند شناسايي نقش خاطرات، بخشش، شکرگزاري، قناعت، خوش بيني، عشق و دلبستگي و افزايش معنا پرداخته مي شود.

راهکارهاي روانشناسي مثبت گرا کدامند؟

در جلسات مشاوره آنلاين روانشناسي مثبت گرا در ويکي روان، براي شاد بودن تکنيک هايي معرفي مي شود.

براي پرورش خلاقيت توصيه هايي شده و در رابطه با عادت هاي سازنده اي مثل گوش سپردن، تشويق، اعتماد، حمايت، احترام، پذيرش و گفتگو در روابط بسيار تاکيد شده است.

در مفاهيم رشته روانشناسي مثبت گرا خوشبختي به معناي واقعي براي مخاطب تشريح مي شود و براي دستيابي به آن راه هايي پيشنهاد مي گردد.

در مورد خوش اخلاقي تعريف عامه خنديدن و نداشتن اخم بر چهره کنار مي رود و مفهوم عميق و ماندگار تر آن که شامل همدلي، خويشتن داري، احترام، بردباري، از خودگذشتگي و انصاف است جايگزين مي شود.

چرا روانشناسي مثبت گرا اهميت دارد؟

يکي از مولفه هاي مشاوره آنلاين در روانشناسي مثبت گرا اين است که از بزرگترين خردمندي که لذت بردن در لحظه حال است بطور مکرر صحبت مي شود. زيرا که تنها واقعيت هستي است و جز اين بازي فکر و انديشه است.

از ويژگي هاي اهداف خوب، صحبت مي شود که چگونه بايد دقيق و صريح معين شود، قابل اندازه‌گيري بوده و چطور کاملا قابل دستيابي است و در واقعيت مي توان به آن رسيد و حتي زمان آنرا تعيين کرد.

در رابطه با شناخت ارزش هاي واقعي انسان، دوري از افکار منفي، توجه و خود آگاهي موضوعات زيادي مطرح مي شود که با مطالعه آنها مي توان به نکات بسيار مثبت و موفق آميزي دست پيدا کرد.

از انواع مهارت ها سخن به ميان مي آيد.

مهارت هايي مانند (مولفه هاي روانشناسي مثبت گرا) :

  • همدلي
  • خود آگاهي
  • تفکر نقادانه
  • کنترل استرس
  • حل مسله
  • مهارت هاي ارتباطي
  • تصميم گيري
  • و غيره

چرا بايد از مشاوره روانشناسي مثبت‌ گرا استفاده کنم؟

در نهايت در جلسات مشاوره روانشناسي مثبت گرا به شما آموخته مي شود که چگونه از زندگي يکنواخت و بي معني و پوچ فاصله گرفته آنرا معنادار سازيد. 

از گذشته دردناک و نگراني هاي بيخود آينده دور شده و بجاي احساس اضطراب و نگراني و افسردگي احساساتي مانند خرسندي، بخشش و رضايت از زندگي و شادکامي را تجربه نماييد.

مشاوره روانشناسي مثبت گرا مي‌ گويد از لذت هاي موقت دست برداشته و به شادکامي هاي روز افزون خود که پايدار تر باشند بيافزاييد.

استفاده از خدمات مشاوره روانشناسي مثبت گرا به صورت آنلاين يا حضوري، در نهايت تاثير شگرفي بر زندگي افراد خواهد داشت. اين تاثيرات در تمامي جنبه هاي فردي و اجتماعي نمود خواهد کرد و ديد متفاوتي از روانشناسي و مشاوره در ذهن افراد به جا مي گذارد.

جلسات مشاوره روانشناس مثبت گرا در ويکي روان

خوشبختانه افتخار حضور تعدادي از بهترين روانشناس هاي مثبت گرا را در ويکي روان داريم.

اگر به دنبال رويکري نوين براي رهايي از مشکلات فردي و حتي خانوادگي هستيد مي توانيد از مشاوره روانشناسي مثبت گرا در ويکي روان استفاده کنيد.

در همين صفحه، روانشناس مثبت گراي خود را انتخاب و در صفحه ايشان در ويکي روان، زمان جلسه مشاوره آنلاين را تهيه نمائيد.

منبع: سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط دانلود ریمیکس آهنگ + اورجینال (دلدار موزیک) در تاریخ 1400/12/20 و 23:42 دقیقه ارسال شده است

با سلام و احترام خدمت شما دوست گرامی وب زیبایی دارید و مطالبتون هم زیباست ، امیدوارم هر روز بیشتر از دیروزتون پیشرفت کنید و بازدیدهاتون ده ها برابر بشه ، امیدوارم شما هم به وب بنده سر بزنید http://music.5kb.ir


کد امنیتی رفرش
درباره ما
سلام دوست عزیز من هدایت نام دارم و قصد دارم در این وبلاگ به مطالب روانشناسی و سلامت ذهن بپردازیم تا همگی در مسیر درست زندگی قرار داشته باشیم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 69
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 53
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 106
  • بازدید ماه : 87
  • بازدید سال : 2,219
  • بازدید کلی : 7,817